20 აპრილს რუსთაველის გამზირის ნაწილზე გადაადგილება შეიზღუდება
“ოპოზიციას საგამოძიებო კომისიის შექმნა იმისთვის სჭირდება, რომ თქვან, თითქოს სასამართლოში ხდება უბედურება” – მამუკა მდინარაძე
ვინმეს მიაჩნია, რომ ოპოზიციას საგამოძიებო კომისიის შექმნა იმისთვის უნდა, რომ სასამართლოში მიღწეული პროგრესი დაადასტუროს?! არა, რა თქმა უნდა, მათ ეს იმისათვის სჭირდებათ, რომ თქვან, რომ სასამართლოში ხდება უბედურება მაშინ, როცა ეს ასე არ არის და ამით შეაფერხონ საქართველოს ევრო ინტეგრაცია, – ამის შესახებ საპარლამენტო უმრავლესობის წევრმა, მამუკა მდინარაძემ ჟურნალისტებს განუცხადა.
„გუშინდელი გადაწყვეტილება ბუნებრივია არ შევცვალეთ! სოლიდარობა ქართულ სასამართლოს! თქვენ იცით, რომ წლის ბოლოს ევროკავშირმა შეფასების კრიტერიუმებზე დაყრდნობით უნდა მიიღოს გადაწყვეტილება, საქართველოს მისცეს თუ არა კანდიდატის სტატუსი. ეს სტატუსი ერთხელ ჩვენ არ მოგვეცა უსამართლოდ. ეს თავად ევროკავშირის მიერ გამოქვეყნებული კრიტერიუმებით დამტკიცდა და სხვას რას შეიძლება ემსახურებოდეს ახლა სასამართლოს თემაზე კომისიის შექმნა, თუ არა საბოტაჟს იმიტომ, რომ „ნაცმოძრაობასა“ და მთელ მის კლასტერს ვერ წარმოუდგენია „ქართული ოცნების“ პირობებში საქართველომ მიიღოს კანდიდატის სტატუსი და ყველაფერს აკეთებენ ამის გამოსარიცხად. საზოგადოებამ გადაწყვიტოს რას შეიძლება ემსახურებოდეს სასამართლოსთან დაკავშირებული კომისიის შექმნა მაშინ, როდესაც საქართველოში გატარებული რეფორმებისა და პროგრესის საფუძველზე ევროკავშირმა გადაწყვეტილება უნდა მიიღოს ევროკავშირის კანდიდატის სტატუსის შესახებ. შესაბამისად, ამას სხვაგვარი პასუხი ობიექტურად ვერ გაეცემა. მტკიცებულებების გარეშე გვისანქცირებენ მოსამართლეებს, სავიზო შეზღუდვებს უწესებენ და შენ, ოპოზიციონერი რომ გქვია, ნაცვლად იმისა, რომ დადგე ქვეყნის გვერდით და თქვა, რომ მტკიცებულებების გარეშე ეს დაუშვებელია, პირიქით, ამის საფუძველზე ამბობ, რომ ჩვენ ახლა უნდა შევქმნათ მტკიცებულებები და შევქმნათ კომისია. ვინმეს მიაჩნია, რომ ოპოზიციას ამ კომისიის შექმნა იმისთვის უნდათ, რომ სასამართლოში მიღწეული პროგრესი დაადასტუროს?! არა, რა თქმა უნდა, მათ ეს იმისათვის სჭირდებათ, რომ თქვან, რომ სასამართლოში ხდება უბედურება, როცა ეს ასე არ არის და ამით შეაფერხონ საქართველოს ევროინტეგრაცია“,- განაცხადა მდინარაძემ.
აშშ-ის მიერ 4 ქართველი მოსამართლის სანქცირების შემდეგ, ოპოზიცია პარლამენტში სასამართლო სისტემის შემსწავლელი დროებით საგამოძიებო კომისიის შექმნას ითხოვს.
პარლამენტის 18 აპრილის პლენარულ სხდომაზე სასამართლოსთან დაკავშირებით დროებითი საგამოძიებო კომისიის შექმნის საკითხისთვის უნდა ეყარათ კენჭი, თუმცა, კვორუმის არარსებობის გამო კენჭისყრა ვერ შედგა.
სასამართლოს შესახებ საგამოძიებო კომისიის შექმნაზე კენჭისყრა ისევ კორუმის არარსებობის გამო ვერც 19 აპრილს შედგა. ამის მიზეზი მმართველი გუნდის პოლიტიკური გადაწყვეტილება იყო.
“ნაციონალური მოძრაობა” მოშლილია, არაფერი ეშველება” – ირაკლი კობახიძე
„ნაციონალური მოძრაობა“ მოშლილია, მას არაფერი ეშველება, – ამის შესახებ პარტია „ქართული ოცნების“ თავმჯდომარემ, ირაკლი კობახიძემ ჟურნალისტებს განუცხადა.
კობახიძის თქმით, „ნაციონალური მოძრაობის“ შიგნით უამრავი დინება და ფლანგია ჩამოყალიბებული, რაც მეტყველებს ამ პოლიტიკური პარტიის სისუსტეზე. ამასთან, როგორც კობახიძემ აღნიშნა, პოლიტიკური პარტია, რომელსაც უმძიმესი წარსული აქვს, კრიზისს განიცდის.
„იცით, რომ „ნაციონალური მოძრაობა“, სულ მცირე, ორ ნაწილად არის გაყოფილი, არის ორი სხვადასხვა ფრთა. უკვე მკაფიოდ გამოიკვეთა დაპირისპირება მერაბიშვილსა და კეზერაშვილის შორის. „ნაციონალური მოძრაობის“ შიგნით უამრავი დინება და ფლანგია ჩამოყალიბებული, რაც მეტყველებს ამ პოლიტიკური პარტიის საერთო სისუსტეზე. ეს ძალიან კარგია. დღეს „ნაციონალური მოძრაობა“ მოშლილია. პოლიტიკური პარტია, რომელსაც უმძიმესი წარსული აქვს, პარტიის შიგნით კრიზისს განიცდის. ჩვენ ყველანაირად ვეცდებით, ხელი შევუწყოთ პარტიის დაშლის პროცესს.
სინამდვილეში, „ნაცმოძრაობას“ არაფერი უშველის. მათი თავმჯდომარე არის ხაბეიშვილი, მათი ლიდერი, მთავარი დონორი არის კეზერაშვილი, ინტელექტუალური ლიდერი – ვანო მერაბიშვილი და ასე შემდეგ. ამ ყველაფერს, რა თქმა უნდა, გარკვეული სარკაზმით ვამბობ. შესაბამისად, ამ ვითარებაში რაც არ უნდა არჩევნები ატარონ და რა ზომაც არ უნდა მიიღონ, ბუნებრივია, „ნაცმოძრაობას“ არაფერი ეშველება. ეს არის კარგი პროცესი ქართული დემოკრატიისთვის“, – განაცხადა ირაკლი კობახიძემ.
ილია დარჩიაშვილმა ევროკავშირის ელჩს გაფართოების პაკეტის ფარგლებში მომზადებული პირველი ანგარიში გადასცა
საგარეო საქმეთა მინისტრმა ილია დარჩიაშვილმა, დღეს, საქართველოში ევროკავშირის ელჩს, პაველ ჰერჩინსკის ევროკომისიისთვის განკუთვნილი ანგარიში გადასცა, რომელიც გაფართოების პაკეტის ფარგლებში, კოპენჰაგენის კრიტერიუმების შესაბამისად პირველად მომზადდა. ამის შესახებ ინფორმაციას საქართველოს საგარეო საქმეთა სამინისტრო ავრცელებს.
უწყების ცნობით, ანგარიში 2023 წლის 18 აპრილს, საქართველოს ევროკავშირში ინტეგრაციის კომისიის 66-ე სხდომის ფარგლებში დამტკიცდა, რომელსაც საქართველოს პრემიერ-მინისტრი ირაკლი ღარიბაშვილი ხელმძღვანელობდა.
დოკუმენტი 35 თავს მოიცავს და მასში ასახულია ევროკავშირთან დაახლოების კუთხით, ბოლო ერთი წლის განმავლობაში საქართველოს მიერ განხორციელებული საკანონმდებლო, ინსტიტუციური და სხვა სახის აქტივობები და ამ კუთხით სახელმწიფოს მიერ მიღწეული პროგრესი.
„აღსანიშნავია, რომ ანგარიშის მომზადება თებერვლის ბოლოს ევროკომისიის მოთხოვნის შესაბამისად დაიწყო და პროცესს კოორდინაციას საგარეო საქმეთა სამინისტრო უწევდა.
პროცესში ჩართული იყო ყველა სახელმწიფო უწყება, ასევე საკანონმდებლო ორგანო და სასამართლო ხელისუფლება.
აღნიშნული ანგარიშის საფუძველზე, ევროკომისია საქართველოს ე.წ. კოპენჰაგენის თემატური კრიტერიუმების მიხედვით შეაფასებს, რაც მოიცავს როგორც პოლიტიკურ, ისე ეკონომიკურ და სექტორულ ნაწილებს.
ევროკომისიის შეფასების ანგარიში გამოქვეყნდება 2023 წლის შემოდგომაზე, რის საფუძველზეც, 2023 წლის ბოლოს ევროპული საბჭო განიხილავს საქართველოსთვის კანდიდატი ქვეყნის სტატუსის მინიჭების საკითხს.
ანგარიშთან ერთად, ევროკავშირის ელჩს გადაეცა სამეზობლო და გაფართოების საკითხებში ევროკომისრისადმი, საგარეო უწყების ხელმძღვანელის წერილი, რომელშიც აღნიშნულია, რომ საქართველოს მიერ, გაფართოების პაკეტის ფარგლებში მომზადებული დოკუმენტი მოიცავს ყოვლისმომცველ ინფორმაციას, მათ შორის შესაბამის სტატისტიკურ მონაცემებს ყველა მიმართულებით“, – ნათქვამია ინფორმაციაში.
“მნიშვნელოვანია, პარტიამ და, ზოგადად, ოპოზიციამ მაქსიმალურად წინ გაიხედოს”
ჩვენთვის ასეთი ინფორმაცია ნამდვილად არ არის ცნობილი, რომ ახლა ჩატარებული არჩევნების შემდეგ კვლავ არჩევნები იგეგმებოდეს. ვფიქრობ, ეს არ იქნება მართებული, – ამის შესახებ „ნაციონალური მოძრაობის“ წევრმა, თინა ბოკუჩავამ განაცხადა.
მისი თქმით, მთავარი ოპოზიციური პარტია უნდა იყოს ფორმაში და არა – მუდმივი არჩევნების რეჟიმში.
„ძალიან მნიშვნელოვანია, პარტიამ და, ზოგადად, ოპოზიციამ მაქსიმალურად წინ გაიხედოს. გადავლახოთ ყოველგვარი ურთიერთდაპირისპირება და ვკონცენტრირდეთ უმთავრესზე. საქართველოს მოქალაქეები ცვლილებისთვის მზად არიან, მაგრამ ჩვენი პასუხისმგებლობაა, როგორც ოპოზიციის, რომ ჩვენ შევთავაზოთ რეალური, დემოკრატიული და პროდასავლური ალტერნატივა. ამისთვის მთავარი ოპოზიციური პარტია უნდა იყოს ფორმაში და არა – მუდმივი არჩევნების რეჟიმში. მნიშვნელოვანია ეროვნული საკითხები, რომელსაც „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობის“ ლიდერები ერთად უნდა შეეჭიდონ, ასევე ყველა მხარდამჭერი და, ზოგადად, მთელი ოპოზიციური სპექტრი, რომელიც საკუთარ თავს წარმოაჩენს, როგორც პროდასავლურ ოპოზიციურ ძალას“, – განაცხადა ბოკუჩავამ.
“დავით კეზერაშვილი არის ოლიგარქი თავისი სისხლიანი ფულით” – ირაკლი კობახიძე
დავით კეზერაშვილი არის ოლიგარქი თავისი სისხლიანი ფულით, შესაბამისად, ამ ადამიანისგან ფულის მიღება სხვადასხვა ფორმით, აბსოლუტურად ამორალური ქმედებაა, – ამის შესახებ „ქართული ოცნების“ თავმჯდომარემ ირაკლი კობახიძემ განაცხადა.
მისი თქმით, „ნაციონალური მოძრაობა“ ლიდერების დონეზე “მთლიანად კრიმინალებისგან შედგება”.
„კეზერაშვილი არის ოლიგარქი, მას სისხლიანი ფული აქვს ნაშოვნი. რის ხარჯზე? ეს იყო ბიზნესის რეკეტი, ჯარის გაძარცვა, ევროპელი პენსიონერების გაძარცვა და ვიღაცები მხოლოდ ახლა შეშფოთდნენ, როცა ეს ყველაფერი, მესამე ნაწილი BBC-დან გაიგეს. ქართველმა ხალხმა ძალიან კარგად იცის, რის ხარჯზე აქვს კეზერაშვილს ფული ნაშოვნი. ეს არის ოლიგარქი თავისი სისხლიანი ფულით, შესაბამისად, ამ ადამიანისგან ფულის მიღება სხვადასხვა ფორმით, აბსოლუტურად ამორალური ქმედებაა. რაც შეეხება წილების გადაფორმებას, ეს რა თქმა უნდა, ვითარებას არ ცვლის, „ფორმულა“ წაგებაზე მომუშავე ტელევიზიაა, შესაბამისად, მას სჭირდება მილიონობით ლარი იმისთვის, რომ ფუნქციონირება განაგრძოს. ბუნებრივია, წილების გადანაწილება აქ არაფერს ცვლის, კეზერაშვილი კვლავაც დააფინანსებს სისხლიანი ფულით ტელეკომპანია „ფორმულას“, შესაბამისად, წილების ფორმალური, თუ არაფორმალური გადანაწილებით არაფერი იცვლება, კეზერაშვილი გააგრძელებს სისხლიანი ფულით „ფორმულას“ დაფინანსებას.
მთლიანობაში ვსაუბრობთ „ნაცმოძრაობაზე“, კეზერაშვილი არის აქ ერთ-ერთი კრიმინალი, ეს პოლიტიკური პარტია მთლიანად შედგება ლიდერების დონეზე კრიმინალებისგან – ეს არის კეზერაშვილი, მერაბიშვილი, სააკაშვილი, თითოეული მათგანი უმძიმესი კრიმინალური წარსულის მქონეა. თუ ვინმეს უნდა, რომ კეზერაშვილამდე დაიყვანოს „ნაცმოძრაობის“ დანაშაულებრივი წარსული, ეს არასწორია. ეს პარტია, ლიდერების დონეზე მთლიანად კრიმინალებისგან შედგება. შესაბამისად, კეზერაშვილის ფაქტორი აქ არაფერს ცვლის, ყველა მათგანი, ყველა ლიდერი კრიმინალური წარსულის მქონეა, საზოგადოებამ მთლიანობაში უნდა იმსჯელოს „ნაცმოძრაობის“ არსზე და ამის მიხედვით კიდევ ერთხელ უნდა მიიღოს ის გადაწყვეტილება, რომელიც არაერთხელ მიიღო არჩევნებზე“, – განაცხადა კობახიძემ.
ეგვიპტე უკრაინას იარაღით დაეხმარება – რატომ უღალატა დიდი ხნის მოკავშირემ რუსეთს
აშშ-ის გაზეთი „ვაშინგტონ პოსტი“ (The Washington Post) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ეგვიპტეს ჯერ გადაწყვეტილი ჰქონდა რუსეთისათვის რაკეტები მიეცა, მაგრამ შემდეგ უკრაინისათვის იარაღის გაგზავნაზე დათანხმდა“ (ავტორები – მის რაიანი და ევან ჰილი). სტატიაში გადმოცემულია ეგვიპტესთან დაკავშირებული საკმაოდ გახმაურებული ამბავი, თუ როგორ გადაწყვიტა კაიროს ხელისუფლებამ რუსეთისათვის მალულად მიეწოდებინა იარაღი, მაგრამ შემდეგ აშშ-ის თხოვნით, თავისი გადაწყვეტილება შეცვალა და უკრაინისათვის საბრძოლო მასალების წარმოება დაიწყო. ამ ფაქტის შესახებ მოწმობს პენტაგონის დოკუმენტი, რომელიც სოციალურ ქსელებში გაიჟონა, ამერიკელი სამხედრო მოსამსახურის ჯეკ ტეიშერის მიერ.
გთავაზობთ პუბლიკაციის შინაარსს:
როგორც დოკუმენტებშია აღნიშნული, მიმდინარე წლის იანვრის ბოლოს ეგვიპტის ხელისუფლებამ, პრეზიდენტ აბდელ-ფათახ ას-სისის თანხმობით, მაგრამ საიდუმლოდ, საერთაშორისო საზოგადოებისაგან მალულად, მიიღო გადაწყვეტილება რუსეთისათვის 40 ათასი 122-მილიმეტრიანი რაკეტების Sakr-45-ების მიწოდების თაობაზე, რუსული რაკეტული კომპლექსების აღსაჭურვად.
ამერიკის დაზვერვის მონაცემების თანახმად, მომლაპარაკებელი მხარეები – მოსკოვი და კაირო – შეთანხმდნენ ფასზე (ერთი რაკეტა – 1100 დოლარი), თუმცა ეგვიპტემ რუსეთი გააფრთხილა, რომ ფასი შეიძლება 1500 დოლარამდე გაზრდილიყო, სპილენძის ღირებულების მომატების გამო.
დოკუმენტების მიხედვით, რუსეთმა ეგვიპტეს 15 ათასი რაკეტა შეუკვეთა, მაგრამ პრეზიდენტ აბდელ-ფათახ ას-სისის განკარგულებით, იმდენი სპილენძი და სხვა მასალები იქნა შესყიდული, რომელიც 40 ათასი რაკეტის დამზადებასაც ეყოფოდა.
როგორც „ვაშინგტონ პოსტი“ აღნიშნავს, ეგვიპტის პრეზიდენტს იმედი ჰქონდა, რომ შეთანხმება საიდუმლო დარჩებოდა და ამას ამერიკის შეერთებული შტატები ვერ გაიგებდა. აბდელ-ფათახ ას-სისის არ სურდა, რომ ვაშინგტონი გაეღიზიანებინა, რომელთანაც კაიროს კარგი ურთიერთობები ჰქონდა: როგორც ცნობილია, აშშ ეგვიპტეს სამხედრო დახმარებას რეგულარულად უწევს წელიწადში ერთი მილიარდი დოლარის ოდენობით.
მაგრამ მარტის თვეში ეგვიპტის პრეზიდენტმა, რომელსაც კაიროში ჩასული აშშ-ის თავდაცვის მინისტრი ლოიდ ოსტინი და სხვა ამერიკელი მაღალჩინოსნები ესაუბრნენ, გადაწყვიტა რუსეთისათვის რაკეტების მიწოდება შეეჩერებინა. ამის მიზეზი შემდეგშია: როგორც „გაჟონილ“ დოკუმენტებშია აღნიშნული ლოიდ ოსტინმა აბდელ-ფათახ ას-სისის სთხოვა, რომ უკრაინისათვის 152 და 155 მილიმეტრიანი საბრძოლო-საარტილერიო ჭურვები მიეყიდა. მართალია, ეს გარიგება ოფიციალურად არ გამჟღავნებულა, მაგრამ დაზვერვა ამტკიცებს, რომ კაირო შეთავაზებას დათანხმდა.
დოკუმენტებში ასევე აღნიშნულია, რომ ეგვიპტეს, აშშ-სთან დათმობის გამო, იმედი გაუჩნდა, რომ ვაშინგტონისაგან „ფანტომ-35“ ავიაგამანადგურებელს და სხვა იარაღს, მათ შორის ჰაერსაწინააღმდეგო საზენიტო-სარაკეტო კომპლექსებს – „პეტრიოტებს“ მიიღებდა.
ამერიკელების სტუმრობის შემდეგ ეგვიპტის ხელისუფლების წარმომადგენლებმა რუსეთში 12-13 მარტს დაგეგმილი ვიზიტი გადადეს, რომლის დროსაც რაკეტების მიწოდების შესახებ შეთანხმებაზე ხელმოწერა უნდა მომხდარიყო.
„საჭიროა დიდი სიფრთხილის გამოჩენა, რომ ეგვიპტე უსიამოვნო მდგომარეობაში არ აღმოჩნდეს“, – უთქვამს პრეზიდენტ აბდელ-ფათახ ას-სისის თავისი ქვეყნის თავდაცვის მინისტრისათვის. თავის მხრივ, მინისტრმა უთხრა, რომ ეგვიპტეს ჯერ-ჯერობით რაიმე პრაქტიკული ნაბიჯი არ გადაუდგამს და კონტრაქტიც ხელმოწერილი არ არის.
გაზეთის სტატიაში ასევე აღნიშნულია, რომ ეგვიპტეს რუსეთთან დიდი ხნის დიპლომატიური და სამხედრო ურთიერთობები აკავშირებს. ამასთან, კაიროს ასევე მტკიცე კონტაქტები აქვს ვაშინგტონთანაც, – ეგვიპტე აშშ-ის მთავარი მოკავშირეა ახლო აღმოსავლეთში.
წყარო
როგორი ამინდია მოსალოდნელი საქართველოში
20 აპრილის დღის ბოლოდან, 21 აპრილის ჩათვლით, საქართველოს უმეტეს ტერიტორიაზე მოსალოდნელია წვიმა ელჭექით, ცალკეულ მაღალმთიან რეგიონებში თოვლი, ზოგან ძლიერი, შესაძლებელია სეტყვა.
გარემოს ეროვნული სააგენტოს ცნობით, იქროლებს დასავლეთის მიმართულების ძლიერი ქარი, ზღვაზე 2-3 ბალიანი ღელვაა მოსალოდნელი.
მათივე ინფორმაციით, მოსალოდნელმა ძლიერმა წვიმებმა საქართველოს მდინარეებზე შესაძლებელია წყლის დონეების მნიშვნელოვანი მატება, ხოლო ქვეყნის მთიან ზონებში მეწყრული პროცესების ჩასახვა – გააქტიურება, მაღალმთიან ზონებში თოვლის ზვავების ფორმირება გამოიწვიოს.
რა იცვლება 2024 წლიდან ევროკავშირში მგზავრობის მსურველთათვის
საქართველოში ევროკავშირის წარმომადგენლობა ევროკავშირში მგზავრობის მსურველთა საყურადღებოდ ინფორმაციას ავრცელებს.
როგორც ინფორმაციაში აღნიშნული, 2024 წლიდან ევროპაში უვიზო მიმოსვლით მოსარგებლე 59 ქვეყნის, მათ შორის საქართველოს მოქალაქეებისთვის, სავალდებულო გახდება მგზავრობის წინასწარი დასტურის მიღება, რაც ევროკავშირის ახალი მოთხოვნაა.
„ევროკავშირში მგზავრობის მსურველთა საყურადღებოდ: 2024 წლიდან ევროპაში უვიზო მიმოსვლით მოსარგებლე 59 ქვეყნის, მათ შორის საქართველოს მოქალაქეებისთვის, სავალდებულო გახდება მგზავრობის წინასწარი დასტურის (ავტორიზაციის) მიღება „ინფორმაციისა და ავტორიზაციის სისტემიდან“ (ETIAS). მგზავრობის დასტური ევროკავშირის მიერ შემოღებული ახალი მოთხოვნაა შენგენის 27 ქვეყანაში, ბულგარეთში, რუმინეთსა და კვიპროსში შესასვლელად.
გაითვალისწინეთ: ETIAS არ არის ვიზა! უვიზო მიმოსვლის რეჟიმი ძალაში რჩება საქართველოს მოქალაქეების მოკლევადიანი ვიზიტებისთვის ევროკავშირის/შენგენის ზონის ქვეყნებში.
უფრთხილდით თაღლითებს! ETIAS-ის ერთადერთი ოფიციალური ვებგვერდი არის: www.europa.eu/etias.
ETIAS-ის სისტემა ჯერ არ ფუნქციონირებს. მისი ამოქმედების შემდეგ განაცხადის ფორმა ხელმისაწვდომი იქნება ოფიციალურ ვებგვერდზე.
დეტალური ინფორმაციისთვის ეწვიეთ: europa.eu/!FnfNwM“ – აღნიშნულია ინფორმაციაში.
საგამოძიებო კომისიის შექმნაზე კვორუმის არარსებობის გამო, კენჭისყრა ვერ შედგა
პარლამენტის დღევანდელ პლენარულ სხდომაზე სასამართლოსთან დაკავშირებით დროებითი საგამოძიებო კომისიის შექმნის საკითხისთვის უნდა ეყარათ კენჭი.
სხდომაზე საპარლამენტო უმრავლესობის ლიდერმა ირაკლი კობახიძემ განაცხადა, რომ კიდევ ერთხელ უცხადებენ ქართველ მოსამართლეებს სოლიდარობას და დღესაც საპარლამენტო უმრავლესობა არ გაივლის რეგისტრაციას.
რეგისტრაცია გაიარა პარლამენტის 52-მა წევრმა. შესაბამისად, კვორუმის არარსებობის გამო, კენჭისყრა ვერ შედგა.
ოპოზიციის წარმომადგენლების მოთხოვნაა, კომისიამ სასამართლო სფეროში კორუფციის და ნეპოტიზმის სავარაუდო ფაქტები და მოსამართლეთა გავლენიანი ჯგუფის მხრიდან მოსამართლეებზე ზემოქმედების შესაძლო შემთხვევები გამოიძიოს.
„ქართულ საზოგადოებას ავტორიტარები არ მოსწონს“ – ინტერვიუ დენიელ ფრიდთან
აშშ-ის რადიოსადგურის „ამერიკის ხმის“ (Voice of America) ვებ-გვერდზე გამოქვეყნებულია ვრცელი ინტერვიუ დენიელ ფრიდთან – აშშ-ის სახელმწიფო დეპარტამენტის ყოფილ თანამშრომელთან, სათაურით „ქართულ საზოგადოებას ავტორიტარები არ მოსწონს“.
გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:
„მთავარი ის კი არაა, რას იტყვის ამერიკა ან ევროკავშირი, არამედ ის, თუ რას აკეთებს საქართველო“, – ამბობს დენიელ ფრიდი, ამერიკის ყველაზე ხანგრძლივი კარიერის მქონე დიპლომატი. სახელმწიფო დეპარტამენტის სანქციების პოლიტიკის ყოფილ კოორდინატორი შეერთებული შტატების მიერ მართლმსაჯულების სისტემის ოთხი წარმომადგენლის მიმართ სავიზო აკრძალვის შესახებ საუბრობს და ამბობს, რომ ეს ამერიკის მხრიდან არის გაფრთხილება და იმედი, რომ საქართველოს მთავრობას ჯერ კიდევ შეუძლია კურსის შეცვლა. დენიელ ფრიდი ამბობს, რომ ამგვარ გადაწყვეტილებებს სახელმწიფო დეპარტამენტი მარტივად და უსაფუძვლოდ არ იღებს, და საქართველომ პატივი უნდა სცეს დემოკრატიისა და კანონის უზენაესობის დაცვის თაობაზე თავისივე მიერ აღებულ ვალდებულებებს.
– ამერიკის სახელმწიფო დეპარტამენტმა სავიზო აკრძალვა დაუწესა ქართული მართლმსაჯულების სისტემის მოქმედ და ყოფილ მოსამართლეებს. მათ მნიშვნელოვან კორუფციაში ადანაშაულებენ. თუმცა ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი შეკითხვა, რომელიც ისმება, თავად ამ შეზღუდვების რაობას შეეხება. არის თუ არა ეს სანქციები და რატომ?
– ტექნიკური კუთხით, ეს მხოლოდ სამოგზაურო შეზღუდვაა. ასეთი სამოგზაურო შეზღუდვა სახელმწიფო დეპარტამენტის მიერ ხშირად გამოიყენება როგორც გამაფრთხილებელი ნიშანი. ეს არაა სანქცია იმ გაგებით, რომ ამ ოთხ პირს არ აქვს ქონება გაყინული, ამერიკელებს არ ეკრძალებათ მათთან ბიზნეს-ურთიერთობა. ეს არაა ფინანსური სანქცია. მაგრამ ესაა საჯაროდ გამოცხადებული სავიზო აკრძალვა და სიგნალი იმის შესახებ, რომ ამერიკა შეშფოთებულია ზოგადად ქართული დემოკრატიის მდგომარეობით და შესაძლებელია, რომ ამას დამატებითი ნაბიჯები მოჰყვეს. არ ვიცი რა იქნება ეს, მაგრამ ეს იმაზეა დამოკიდებული, რას გააკეთებს საქართველო.
– აგვიხსენით, მართებულია თუ რა ის, რომ ამ შეზღუდვა-აკრძალვას სანქციებს ვუწოდებთ?
– გააჩნია, რამდენად ტექნიკურად გინდათ, რომ განსაზღვროთ ეს საკითხი. ეს არაა ფინანსური სანქცია. მაგრამ ტერმინი სანქცია, თავისი ფართო განმარტებით, შეიძლება მოიცავდეს სწორედ ასეთ სავიზო შეზღუდვასაც. ეს არაა ისეთი ყოვლისმომცველი, სრულმასშტაბიანი დამბლოკავი ფინანსური სანქცია, რომელსაც ამერიკის ხაზინა გამოსცემს ამერიკის მთავრობისთვის. მაგრამ მიუხედავად ამისა, მაინც გარკვეული ტიპის სანქციაა. რა გინდათ ამას დაარქვათ, ეს თქვენზეა დამოკიდებული. მაგრამ ტექნიკურად შეცდომა არაა, რომ ამას სანქცია ვუწოდოთ.
– სანამ უშუალოდ საქართველოს შემთხვევაზე ვისაუბრებთ, როგორც ადამიანმა, რომელიც სახელმწიფო დეპარტამენტში სანქციების პოლიტიკის შემუშავებაში უშუალოდ იყავით ჩართული, აგვიხსენით, როგორ მიიღება ამგვარი გადაწყვეტილებები?
– გადაწყვეტილება სავიზო აკრძალვის შესახებ ქართველი ან ნებისმიერი სხვა ოფიციალური პირის წინააღმდეგ, მოითხოვს მაღალი რანგის, სახელმწიფო დეპარტამენტის ოფიციალური პირის განსაზღვრებას. თითქმის დარწმუნებით შემიძლია ვთქვა, რომ ეს იქნებოდა კოორდინირებული ეროვნული უსაფრთხოების საბჭოს თანამშრომლებთანაც, სავარაუდოდ ხაზინასთანაც, არა იმიტომ, რომ ეს ფინანსური სანქციაა, არამედ იმიტომ, რომ ხაზინამ უნდა იცოდეს, რას აპირებს სახელმწიფო დეპარტამენტი ამასთან დაკავშირებით.
სახელმწიფო დეპარტამენტის სანქციების კოორდინატორი ჯიმ ო’ბრაიენი, რომელიც იქნებოდა ამ პროცესში ჩართული, მჭიდროდ თანამშრომლობს ხაზინასთან. სახელმწიფო დეპარტამენტში ეს იქნებოდა დადასტურებული ძალიან მაღალ დონეზე. იქნება ეს სახელმწიფო მდივანი, მისი პირველი თუ მეორე მოადგილე, ვიქტორია ნულანდი. არ შემიძლია ზუსტად გითხრათ, მაგრამ ამ თემაზე იქნებოდა მაღალი რანგის დისკუსიები. ცხადია მასში ჩართული იქნებოდა ამერიკის საელჩოც. ასე რომ, იქნებოდა მიდგომა, როცა ბევრი რამაა გათვალისწინებული და წინასწარ განსაზღვრული.
საქართველოში დემოკრატიულ უკუსვლასთან დაკავშირებით შეშფოთება მოგვისმენია, როგორც სახელმწიფო დეპარტამენტის ტრიბუნიდან, ისე -კაპიტოლიუმიდანაც, და უფრო ხშირად – ექსპერტული წრეებიდან. ოფიციალური პირების თუ ბიძინა ივანიშვილის მიმართ სანქციების დაწესების საკითხი ბოლო თვეების განმავლობაში ამერიკის დედაქალაქში არაერთხელ განიხილებოდა. ყოფილ დიპლომატთა ნაწილი ვიწრო, მიზანმიმართული სანქციების და ძალიან მკაფიო გზავნილის მომხრე იყო, ნაწილი კი ამბობდა, რომ „ამერიკა მეგობრებს სანქციების ენით არ უნდა ესაუბროს“. თქვენ რა პოზიცია გაქვთ ამ დისკუსიაში? და როგორ ფიქრობთ, რატომ დაინახა დეპარტამენტმა ახლა ამ ზომების საჭიროება?
არ მინდა ამ საქმის კონკრეტულ დეტალებზე საუბარი, მაგრამ….ზოგადად, საქართველოში კანონის უზენაესობისა და დემოკრატიული მმართველობის თაობაზე შეშფოთება, იზრდებოდა. საქართველოს მეგობრები შეშფოთებულნი არიან მთავრობის მიერ არჩეული მიმართულებით. არ გჭირდებათ ჩემი შეხსენება იმის შესახებ, რომ იყო გამოყენებული ძალა დემონსტრანტების წინააღმდეგ; ხდებოდა ინდივიდების შევიწროება; ბოლო კანონი, რომელიც უკან გაიწვიეს – ე.წ. „უცხო ქვეყნის აგენტების შესახებ“ კანონი, რომელიც რუსულ კანონებს იმეორებდა.
ეს ყველაფერი მიუთითებდა, რომ საქართველოს მთავრობა მიემართებოდა ავტორიტარული მიმართულებით. ეს შეშფოთება გარკვეული ხნის განმავლობაში იზრდებოდა.
თქვენ გყავთ მეგობრების ერთგული ჯგუფი, ვინც საქართველოს სულ მხარს უჭერდა და მისთვის საუკეთესო რამ სურს. მათი შეშფოთება საქართველოს დემოკრატიის შესახებ იზრდებოდა. ვფიქრობ, რომ საქართველოს მთავრობისთვის იყო კიდეც გარკვეული გაფრთხილებები კონფიდენციალურად მიცემული იმის შესახებ, რომ მათ შეემცირებინათ ტემპი ან შეეცვალათ კურსი იმ მიმართულებით, რომლისკენაც მიდიან. ვიმედოვნებ, რომ საქართველოს მთავრობა ამას ახლა მაინც მიიღებს სერიოზულად.
– პრემიერ-მინისტრი ღარიბაშვილი მოსამართლეებს შეხვდა და თქვა, რომ მათ სრულად უჭერს მხარს. დახურული შეხვედრის შემდეგ მან ისიც თქვა, რომ მისთვის ცნობილი გახდა „შემაშფოთებელი ინფორმაცია კონკრეტული წნეხისა და მიუღებელი ჩარევის შესახებ“. მოსამართლეებისგან ვიცით, რომ ეს ამერიკის საელჩოს მიემართება. როგორ ფიქრობთ, რას ნიშნავს ამგვარი განცხადებები და ასეთი რეაგირება საქართველოს მთავრობის მხრიდან ორი ქვეყნის სტრატეგიული პარტნიორობისთვის?
– ამერიკისა და საქართველოს პარტნიორობა ეფუძნება დემოკრატიისა და კანონის უზენაესობის თაობაზე საზიარო, ან სავარაუდოდ საზიარო ღირებულებებს. ამის შედეგად ამერიკა უკვე ბევრი წელია მხარს უჭერდა საქართველოს მისწრაფებებს რომ ის ინსტიტუციურად უფრო დაუახლოვდეს ევროპასა და ტრანს-ატლანტიკურ საზოგადოებას. საქართველოს ეს მოძრაობა ეფუძნება საქართველოს შიგნით დემოკრატიულ გარდაქმნას და კანონის უზენაესობას. ქართული საზოგადოება გამუდმებით, ბევრი წლის განმავლობაში აჩვენებს, რომ ის კანონის უზენაესობასა და დემოკრატიას სერიოზულად ეკიდება.
მე მახსოვს, რომ სააკაშვილის მთავრობის მხარდაჭერის კლება მაშინ დაიწყო, როცა მან დემონსტრანტებთან ძალადობრივად გასწორება დაიწყო 2007 წლიდან და შემდეგ არჩევნებში დამარცხდა დიდწილად სწორედ სამართალდამცავების მხრიდან ძალაუფლების ბოროტად გამოყენების შესახებ არსებული სკანდალის გამო. ქართულ საზოგადოებას არ მოსწონს ავტორიტარები. „ქართულმა ოცნებამ“ გაიმარჯვა თავისუფალ და სამართლიან არჩევნებში სწორედ იმიტომ, რომ ამის თაობაზე მოქმედების პირობას დებდა. ახლა კი „ქართული ოცნების“ მიერ მართული მთავრობა, როგორც ჩანს, მიემართება იგივე ავტორიტარული მიმართულებით, დაშინებისა და ზოგჯერ ძალის გამოყენებით საზოგადოების წინააღმდეგ. ქართულმა საზოგადოებამ რეაქცია გამოხატა.
ვფიქრობ, ამერიკის მხრიდან ჩარევაზე საუბარი ავტორიტარების თამაშის წესების სახელმძღვანელოს სტანდარტული ნაწილია. ასეთი არგუმენტი ჩემზე შთაბეჭდილებას ვერ ახდენს. არ მგონია, რომ ვინმეზე ახდენდეს, მათ შორის არც ბევრ ქართველზე. ჩვენ, ამერიკელებს, საქართველოს მეგობრებს გვაწუხებს საქართველოს მიმართულება. ეს არ ნიშნავს, რომ პოლიტიკური ოპოზიცია უცოდველია. ძალიან ბევრი პრობლემაა „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობის“ ირგვლივაც. კითხვები არსებობს იმაზეც, რაც BBC-მ დაწერა, რომ მათი ერთ-ერთი დამფუძნებელი, შესაძლოა უსიამოვნო სქემებში იყოს ჩართული.
ამერიკის შეერთებული შტატები ნამდვილად არ უზის რომელიმე ქართულ პოლიტიკურ პარტიას ჯიბეში.
ჩვენ, ამერიკელები, საქართველოს მეგობრები მთავრობაში და მთავრობის გარეთ, სერიოზულად ვსაუბრობთ, როცა ვამბობთ, რომ მხარს ვუჭერთ საქართველოს დემოკრატიას და კანონის უზენაესობას, ჩვენ არ ვართ პოლიტიკურად მიკერძოებული ან რომელიმე პარტიის მხარეს. ჩვენ ვართ იმ მხარეს, საითაც, ვფიქრობ, საზოგადოების უდიდესი ნაწილი დგას – დემოკრატიის, კანონის უზენაესობის, უკეთესი ცხოვრებისა და დამოუკიდებლობის მხარეს, მათ შორის მოსკოვისგან დამოუკიდებლობისაც.
– მმართველი გუნდის წევრების პასუხებში რამდენჯერმე გაიჟღერა სიტყვა „სუვერენიტეტმა“ – რომ საქართველო სუვერენული ქვეყანაა და მის საქმეებში არავინ უნდა ჩაერიოს, მათ შორის არც მეგობრები და პარტნიორები. რას ფიქრობთ ამ განცხადებებზე, ამ რეაქციაზე მთავრობის მხრიდან? რამდენად შეესაბამება ეს პარტნიორი ქვეყნის შეფასებებს ან პასუხს, რეაქციას?
– დიახ… საქართველო სუვერენული ქვეყანაა, ნამდვილად ასეა. ასეთივე ქვეყანაა ამერიკის შეერთებული შტატებიც. ჩვენ მივიღებთ გადაწყვეტილებას ჩვენი მსჯელობის შესაბამისად იმის თაობაზე, თუ რა ხდება საქართველოში.
საქართველომ, როგორც სუვერენულმა ქვეყანამ აიღო გარკვეული ვალდებულებები. მათ შორის დემოკრატიის, კანონის უზენაესობისა და ადამიანთა უფლებების პატივისცემის თაობაზე. ამიტომ, სწორედ როგორც სუვერენული ქვეყანა, ამერიკის შეერთებული შტატები დააკვირდება, როგორ ასრულებს საქართველო ამ ვალდებულებებს. არგუმენტი, რომ ჩვენ სუვერენული ქვეყანა ვართ და შეგვიძლია ვცემოთ ყველა, ვინც მოგვესურვება, არ ახდენს ჩემზე [კარგ] შთაბეჭდილებას. საქართველომ, როგორც სუვერენულმა ქვეყანამ აიღო ვალდებულებები, და ჩვენ ვთხოვთ მას, დაიცვას ისინი.
– საქართველოს პრეზიდენტმა, სალომე ზურაბიშვილმა თქვა, რომ ამ ყველაფერში ყველაზე სამწუხარო ისაა, რომ ქვეყნის იმიჯი ილახება და ამ გადაწყვეტილების შემდეგ, შესაძლოა კიდევ უფრო გართულდეს ევროკავშირისგან წევრობის კანდიდატი ქვეყნის სტატუსის მიღება. როგორ გგონიათ, როგორ აისახება საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე ის, რომ ქართული მართლმსაჯულების მაღალი რანგის მოსამართლეების წინააღმდეგ ეს შეზღუდვებია დაწესებული?
– პრობლემა ის კი არაა, რას იტყვის ამერიკა ან ევროკავშირი, პრობლემა ისაა, რას აკეთებს საქართველო. ესაა საკითხი. საქართველოს აქვს შესაძლებლობა, განსაზღვროს თავისი საკუთარი კურსი, მიმართულება. მაგრამ შეიძლება ეს ვერ შეძლოს, თუკი პუტინი მოახერხებს საქართველოს დაშინებას ან მისი სუვერენიტეტისთვის ძირის გამოთხრას, რაც თითქმის დანამდვილებით არის პუტინის მიზანი. როგორც ეს იყო 2008 წელს. მაშინ, საქართველოს აღარ შეეძლება გადაწყვიტოს, განსაზღვროს საკუთარი ბედი, მაგრამ მას ეს ჯერ კიდევ შეუძლია.
ქართველებმა ნაკლები უნდა იფიქრონ იმაზე, რას აკეთებს ამერიკა და ევროპა ან რა შეიძლება რომ გააკეთონ მათ. ქართველმა ხალხმა უნდა დაიწყოს მეტი ფიქრი იმაზე, რაც მას სურს, რომ გააკეთოს საკუთარი თავისთვის, საკუთარი მიზნებით. საქართველო როგორც სუვერენული ქვეყანა, ამბობს, რომ მას სურს დემოკრატია, კანონის უზენაესობა და ევროკავშირში შესვლა. თუკი ესაა ის, რაც მას სურს, მაშინ იმოქმედეთ: გადადგით ნაბიჯები, რომლებიც ამისთვის საჭიროა. საქართველო მიდის ისეთი მიმართულებით, რაც დასავლეთში მის მეგობრებს დიდ საფიქრალსა და დიდ შეშფოთებას უჩენს. მაგრამ მას აქვს შესაძლებლობა, რომ განსაზღვროს სხვა მიმართულება და ჩვენ გვენდომებოდა, რომ მან ეს გააკეთოს.
– თქვენ არაერთხელ ახსენეთ რუსეთი და ბოლო დროის განმავლობაში გადადგმული ესა თუ ის ნაბიჯი. უკრაინაში რუსეთის მიერ სრულმასშტაბიანი ომის დაწყებიდან არ წყდება საუბარი იმის შესახებ, თითქოს უკრაინის დახმარებისკენ მოწოდებები ე.წ. „მეორე ფრონტის“ გახსნის მცდელობაა, და რომ დასავლეთს საქართველოს „ომში ჩათრევა“ სურს. როგორ შეესაბამება ეს განცხადებები საქართველოს მისწრაფებებს და როგორ შეიძლება ამან იმოქმედოს მის ინტეგრაციაზე?
– რა თქმა უნდა, საქართველოს აშფოთებს პუტინის ომი უკრაინის წინააღმდეგ. ცხადია, საქართველოს არ სურს, გახდეს რუსეთის მხრიდან იგივე ტიპის თავდასხმის სამიზნე. რა თქმა უნდა, საქართველო მართალია, რომ ეს აწუხებს. მაგრამ იმის დაშვება, რომ ამერიკის შეერთებული შტატები ცდილობს საქართველოს ამ ომისკენ უბიძგოს, სრული, აბსოლუტური ნონსენსია. ვფიქრობ, ხალხმა საქართველოს მთავრობაში ეს ძალიან კარგად იცის. ამერიკას ძალიან კარგად ესმის საქართველოს სისუსტე.
მე ის მაოცებს, რომ საქართველოს მთავრობის ზოგიერთი განცხადება მიზნად ისახავს მოსკოვის სიამოვნებას, მაგრამ რასაც ისინი სინამდვილეში აკეთებენ, ისაა, რომ ავლენენ სისუსტესა და შიშს, რაც საქართველოს არ ხდის უფრო უსაფრთხოს. ის პირიქით, უფრო მოწყვლადს ხდის მას. მე არ ვამბობ, რომ საქართველოს კონფრონტაციული პოზიცია უნდა ჰქონდეს მოსკოვის მიმართ. სრულებით არა. მე მესმის საქართველოს სურვილი, იყოს ფრთხილად. ცხადია, გეოგრაფია არ არის ხელშემწყობი, მისი ტერიტორიის ნაწილი ოკუპირებულია.
მაგრამ შესაძლებელია უკეთესი გზის პოვნა იმისთვის, რომ გამოხატონ ეს ფრთხილი პოლიტიკა ისე, რომ ეს არ გამოიყურებოდეს, როგორც მოსკოვისთვის თავის დახრა.
– რა გზავნილი შეიძლება იყოს სახელმწიფო დეპარტამენტის ეს გადაწყვეტილება ბიძინა ივანიშვილისთვის?
– მან უნდა გადაწყვიტოს, როგორ იმოქმედებს საქართველოზე მისი გავლენა, რა მიმართულებით წაიყვანს მას. ის არ უნდა უყურებდეს ცინიკურად ან „მრუდე სარკიდან“ ამერიკის შეერთებულ შტატებს. ჩვენ სერიოზულად ვეკიდებით საქართველოს დემოკრატიის მხარდაჭერის საკითხს. არა იმიტომ, რომ ცინიკურები ვართ, არამედ იმიტომ, რომ დემოკრატიულ საქართველოს მეტი შანსი აქვს, იყოს წარმატებული და სწორედ ეს არის ამერიკის ინტერესებში.
ასე რომ, იმედი მაქვს, ბატონი ივანიშვილი სერიოზულად მიუდგება იმას, რასაც ამერიკის შეერთებული შტატები ამბობს, რადგან რასაც ჩვენ ვამბობთ და ვგულისხმობთ საქართველოს შემთხვევაში, არის ნამდვილად ერთი და იგივე რამ. ჩვენ არ გვაქვს ფარული დღის წესრიგი. ჩვენი დღის წესრიგი ძალიან ნათელია. ამერიკის ინტერესებშია ის, რომ საქართველოს დემოკრატია გაღრმავდეს და საქართველოს ინსტიტუტები გაძლიერდეს. ამის საფუძველზე საქართველომ მიიღოს კანდიდატის სტატუსი ევროკავშირისგან და ჰქონდეს პროგრესი ამ მიმართულებით. ესაა ის, რაც ჩვენ გვინდა, ესაა ჩვენს ინტერესებში. ჩვენ არ გვაქვს ფარული დღის წესრიგი.
ჩვენ არ ვცდილობთ საქართველოს გამოყენებას რუსეთის წინააღმდეგ. ეს სასაცილოა. ჩვენ ვგულისხმობთ იმას, რასაც ვამბობთ, და ვიმედოვნებ, რომ ქართველებს, რომელ პოლიტიკურ სპექტრსაც არ უნდა მიეკუთვნებოდნენ ისინი, ეს ესმით.
– თქვენს პირველ კომენტარში „ამერიკის ხმასთან“ ამ სავიზო აკრძალვებთან დაკავშირებით თქვით, რომ ეს იმაზეც მიუთითებს, რომ. შეერთებული შტატები მზადაა შემდეგი, საჭირო ნაბიჯების გადასადგმელად. რა შეიძლება იყოს შემდეგი? როგორ შეიძლება წარიმართოს ეს პროცესები? და რა შემდეგი ნაბიჯების ნახვა გსურთ საქართველოს მთავრობისა და პოლიტიკური სპექტრისთვის?
– არ მინდა სპეკულირება იმით, თუ რა შეიძლება იყოს შეერთებული შტატების შემდეგი ნაბიჯები. ვფიქრობ, რომ სავიზო აკრძალვა ამ ოთხი ოფიციალური პირისთვის არის ნიშანი, რომ ამერიკა არის მზად, გააკეთოს მეტი, თუკი საჭირო გახდება. მაგრამ არ მგონია, რომ ამერიკას სურს მეტის გაკეთება. ბევრი იქნება დამოკიდებული იმაზე, რას გააკეთებს საქართველო. მე მესმის, რომ საქართველოს მთავრობას ჰქონდა კონკრეტული რეაქცია. ეს უკვე მოხდა. მაგრამ შეკითხვა ისაა, რას გააკეთებს ის ამ წუთის შემდეგ. ვიმედოვნებთ, რომ ისინი ამას სერიოზულად მიუდგებიან, მიუხედავად საჯარო პოზიციონირებისა.
ქართული პოლიტიკა პოლარიზებულია, ვხედავთ დანაწევრებასა და ბრაზს. ეს არაა სრულად მთავრობის ბრალი, მაგრამ ძალაუფლება მთავრობას აქვს და შესაბამისად აქვს პასუხისმგებლობაც. ვიმედოვნებდი, რომ მთავრობა გადადგამს ნაბიჯებს იმისთვის, რომ დაწიოს ტემპერატურა. ეს არ იქნება ადვილი და არ იქნება მთელი ოპოზიციის მხრიდან მიღებული ისე, როგორც კეთილი ნების ჟესტი, მაგრამ მაინც მთავრობაა ის, ვისაც აქვს ძალაუფლება.
მათ უნდა დაწიონ ტემპერატურა. სცადონ, რომ აიცილონ თავიდან ის დამატებითი ნაბიჯები, რომლებიც მეტ პრობლემას გამოიწვევს საქართველოს მეგობრებთან. არ იმოქმედონ ისე, თითქოს მათ ეშინიათ პუტინის. არ ვამბობ, რომ საქართველომ რუსეთთან კონფრონტაცია უნდა დაიწყოს, არა. ის რთულ პოზიციაშია, მაგრამ მოსკოვის შიში და დასავლეთის მიმართ აგრესია არ დაეხმარება საქართველოს. ვიმედოვნებ, რომ მთავრობა დაიწყებს საპირისპირო მიმართულებით მოძრაობას.